· 

Kistharmonium

 Beschrijving van de beschildering van een kistharmonium

 dat van Assen naar Tbilisi (Georgië) is gebracht.

 

 De afmeting is 55 x 85 x 26 cm.

 

Half augustus vraagt ds Helène van Noord te Assen of ik mogelijkheden zie om het front van een kistharmonium voor de Christian Evangelical Baptist Church in Tbilisi te beschilderen.

 Na mijn toezegging wordt de kist op 28 aug. gebracht en op 11 sept. 2020 weer opgehaald. In twee weken is de schildering in acrylverf gemaakt.

 Mijn idee is om in de beschildering een link te leggen tussen Assen en Tbilisi, zodat daar een blik van herkenning zou zijn. Daarbij hielp dat Lenie en ik in 2016 naar Georgië (en Tbilisi) zijn geweest.

 

 Het voorpaneel.

 

Voor het voorpaneel is eerst een ontwerp op papier gemaakt.

 Het uitgangspunt is het raam in de kerkzaal van de Adventskerk in Assen. Prominent staat daarin een witte Vredesduif. De duif zou in zijn eentje het hele front bestrijken. Daarom is gekozen om op de bovenste helft van het paneel de duif en het aansluitende raamgedeelte in de originele kleuren af te beelden. De onderste helft is in de stijl van het raam uitgewerkt. Als aandachttrekkend punt is hier gekozen voor de witte / lichtblauwe voetgangers Vredesbrug in Tbilisi. Het blauw geeft de Mtkvari-rivier weer. De lichtgroene driehoek in het raam rechts naast de duif is nu een lichtgroene parabool met donkerder groene kleine parabolen, die je ziet als je over de Vredesbrug loopt. Het vormt de verbinding tussen beide Vredessymbolen.

 

 De bovenkant.

 

Met het beschilderen van het voorpaneel was de opdracht af. Maar als er op het harmonium gespeeld wordt, dan komt een bruine gefineerde klep boven de afbeelding uit.

Dat is onbestaanbaar.

 

De bovenkant dient zodoende ook beschilderd te worden. De lijnen op het voorpaneel worden doorgetrokken en gedeelten die onzichtbaar worden door het deksel zijn daarop aangebracht. Zo loopt de vleugel van de duif nu door en is ook de top van de olijftak weer zichtbaar. De drie blaadjes vormen de Hebreewse letter sjien, de godsaanduiding.

 De accenten op het deksel vormen twee Georgische kruisen. Het idee komt uit het hoog boven Tbilisi gelegen Narikala-kasteel waar twee zulke kruisen als reliëf in een stenen bank staan.

 Als de klep nu open staat, ontstaat er een geheel zelfstandige afbeelding. De doorlopende lijn vormt een rond hart.

 

Het rechter zijpaneel.

 

Ook hier zijn de lijnen doorgetrokken, maar tevens is de meest rechtse ovaal van het Advents-raam geschilderd.

Centraal staat het kruis van de Heilige Nino. Nino vluchtte onder de christenvervolging door keizer Diocletianus (rond 320) naar Georgië, waar zij het koningspaar en daarna de bevolking het christendom bracht. Zij wordt de apostel van Georgië genoemd. Halverwege staat in het Georgische schrift: Heilige Nino.

Om het centrum van het kruis wordt op iconen iets dat op een haarlok lijkt, afgebeeld. Ik heb hier het witte lint geschilderd dat het symbool is van de christelijke vrouwenbeweging en de bescherming van het gezin.

 

 Het linker zijpaneel.

 

Ook op dit paneel zijn de lijnen weer doorgetrokken.

Centraal staat de Paaskaars met een lichtkrans. Op de Paaskaars staat het christusmonogram X (Ch) P (r). Daarboven staat de A (alfa, de eerste letter) en daaronder de Ώ (omega, de laatste letter van het Griekse alfabet).

Onderaan staat het jaar waarin het kistharmonium is geschilderd en naar Georgië is verzonden.

 

Het resultaat.

 

In Tbilisi gearriveerd en in gebruik genomen.